Výše záloh pro OSVČ na rok 2023

Sdílet na:
Výše záloh pro OSVČ na rok 2023
Osoby samostatně výdělečně činné dále jen OSVČ budou od roku 2023 platit vyšší zálohy na sociální, zdravotní i nemocenské. Důvodem pro zvýšení záloh je zvýšení průměrné mzdy z 38 911 Kč na 40 324 Kč.

Sociální zabezpečení

Pokud OSVČ vykonává hlavní výdělečnou činnost, měsíční zálohy na sociální zabezpečení se vypočítávají na základě rozdílu příjmů a výdajů ze samostatné činnosti (neboli z podnikání). V případě vedlejší činnosti se měsíční zálohy neplatí, pokud se zisk za minulé období vejde do limitu 96 778 korun, který je platný pro rok 2023.  

Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky stanovilo zvýšení průměrné mzdy, proto minimální měsíční záloha na sociální pojištění pro rok 2023 činí 2 944 korun (29,2 x 25 % x 40 324 korun). 

Pokud v roce 2023 dojde k zahájení hlavní samostatné výdělečné činnosti, tak se automaticky platí minimální měsíční záloha na sociální zabezpečení, která činí 2 944 korun. Pakliže osoba vykonává hlavní samostatnou výdělečnou činnost již od roku 2022 či dříve, tak se počítá na základě jejího dosaženého hrubého zisku v minulém období. Pro OSVČ je ovšem stanoven maximální vyměřovací základ, což znamená, že z částky nad stanoveným stropem se již sociální pojištění neplatí. Pro rok 2023 se vyměřovací základ zvýšil o 67 824 korun na částku 1 935 552 korun. 

Veřejné zdravotní pojištění

Minimální zálohy na veřejné zdravotní pojištění se pro rok 2023 zvyšují na 2 722 korun v případě hlavní činnosti. U zdravotního pojištění se v případě vedlejší činnosti zálohy platit nemusí, ale mohou, jelikož v rámci Přehledu vzniká vždy přeplatek.

S námi zvládne
fakturovat úplně každý
Vystavit fakturu
Faktura

Související články

Nemocenské pojištění OSVČ – vyplatí se a jak se přihlásit
8. 11. 2026

Nemocenské pojištění pro osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) je v České republice dobrovolné, ale v mnoha případech představuje klíčovou finanční ochranu. Umožňuje podnikatelům čerpat podporu při nemoci, mateřství, otcovství nebo péči o blízkou osobu. V článku přinášíme přehled podmínek, výše plateb i jednotlivých dávek, které z nemocenského pojištění OSVČ vyplývají.

Jaké pojištění opravdu potřebuje OSVČ: přehled typů a doporučení
8. 11. 2026

Zdravotní a sociální pojištění je jen základ — k bezpečnému podnikání patří i komerční pojistky. Které z nich OSVČ skutečně potřebuje, které ukládá zákon a kolik za ně dáte? Přinášíme přehledný rozcestník podle oboru i rizika.

Jak se vyhnout pokutám za špatné odvody pojistného
8. 11. 2026

Každý rok dochází k navyšování minimálních záloh pro OSVČ, což přináší změny v oblasti sociálního a zdravotního pojištění. Mnoho podnikatelů si tak klade otázku, jak se v nových pravidlech správně zorientovat. Podívejme se, jak se vyhnout zbytečným pokutám a nastavit své odvody správně, aby vše odpovídalo aktuálním předpisům.

Snížení záloh a paušální daně pro OSVČ v roce 2026
8. 11. 2026

Minimální zálohy na sociální pojištění pro OSVČ klesly od července 2026 z 5 720 Kč na 5 005 Kč měsíčně a paušální daň v prvním pásmu z 9 984 Kč na 9 162 Kč, a to zpětně od ledna. Za první pololetí tak vznikl přeplatek – u záloh a u paušální daně se ale vrací odlišně.